SoundCloud 2019 > nowa formuła serwisu czy aby nie spóźniona?

soundcloud 2019

Ta platforma kiedyś była bardzo przyjazna użytkownikom muzyki. Do momentu kiedy SoundCloud został przejęty przez nowych właścicieli (firmy fonograficzne). Od tej chwili zaczęły pojawiać się problemy z dodaniem  lub posłuchaniem utworów, bo wyskakiwały tzw. restrykcje. Sporo osób odeszło od tego serwisu, który był przyjazny DJ’om. Teraz przedstawia nową formułę, którą określamy jako SoundCloud 2019. Pytanie brzmi: czy jest ona aby nie spóźniona i czy będzie wystarczająco interesująca dla twórców muzyki?

 

 

 

 

 

Gdy wejdziecie na platformę SoundCloud od razu zobaczycie zmiany, ale aby zobaczyć tą kluczową – trzeba wejść w menu (trzy kropki) > Dla twórców i > SoundCloud Premier. Wówczas zobaczycie tą istotną zmianę w filozofii biznesowej tego serwisu. Nazwaliśmy ją SoundCloud 2019.

Oto SoundCloud wprowadził nową funkcję dystrybucji w otwartej wersji beta, która umożliwia artystom rozpowszechnianie muzyki w szeregu konkurencyjnych usług przesyłania strumieniowego. Aktualizacja zestawu narzędzi do zarabiania na platformie SoundCloud Premier pozwala użytkownikom  dystrybuować swoją muzykę do takich sklepów jak Amazon Music, Apple Music, Instagram, Spotify, Tencent (Chiny!!!) , Muzyka YouTube i jeszcze więcej. Wszystko z poziomu konta platformy.

 

soundcloud 2019Subskrybenci jednej z płatnych opcji  SoundCloud (SoundCloud Pro i Pro Unlimited) mogą uzyskać dostęp do SoundCloud Premier bez dodatkowych kosztów.

Najważniejszym elementem opcji Premier jest fakt, że umożliwia on artystom zarabianie na swojej muzyce w usłudze SoundCloud, uzyskując udział w przychodach, który firma mówi , że “spełnia lub bije każdą inną usługę przesyłania strumieniowego“.

Podobno to nowe narzędzie do dystrybucji nie pobiera żadnych prowizji od zarobków uzyskiwanych przez artystów na tych innych platformach, a jednocześnie obiecuje “sprawne płatności  bezpośrednio z SoundCloud“.

Czy to zatem oznacza, że Soundcloud działa “charytatywnie”? No nie, bo przecież, aby skorzystać z tej funkcji musisz zapłacić za opcję SoundCloud Pro lub Pro Unlimited czyli zapłacić 8,25 USD lub 5,30 USD za miesiąc.

 

Tylko SoundCloud umożliwia twórcom zunifikowaną platformę natychmiastowe przesyłanie i udostępnianie, łączenie się z fanami w czasie rzeczywistym i zarabianie na swojej pracy wszędzie – w SoundCloud i innych wiodących serwisach muzycznych …. Twórcy mogą teraz poświęcać mniej czasu i pieniędzy, przeskakując pomiędzy różnymi narzędziami, a więcej czasu na tworzenie muzyki, łączenie się z fanami i rozwijanie kariery w SoundCloud” – mówi Kerry Trainor, CEO czyli dyrektor naczelny SoundCloud.

Można powiedzieć za starym powiedzeniem, że “reklama dźwignią handlu”. Każdy dyrektor tak powie. W sieci mamy już ogromną ilość platform oferujących przeróżne opcje usług dystrybucyjnych. Są nawet takie, które już oferują usługi publishingowe do muzyki artysty czego SoundCloud nie oferuje, przynajmniej w tej chwili.

 

SoundcloudWydaje się, że SoundCloud nieco “zaspał”, bo już wcześniej Spotify ogłosiło, że staje się również dystrybutorem wieloplatformowym. Firma Daniela Ek (właściciel Spotify) nabyła w 2018 roku mniejszościowy udział w niezależnej firmie Distrokid.  Umożliwiło to użytkownikom przesyłanie utworów do innych usług za pośrednictwem opcji Spotify For Artists. Jest to opcja nie widoczna dla każdego użytkownika. Trzeba się zarejestrować jako artysta w tym serwisie.

 

Amerykański portal MBW cytuje hip-hopowego producenta i muzyka, Jevon, który mówi: “Narzędzie dystrybucyjne SoundCloud to świetny sposób dla artystów bez kontraktu z labelem, aby mogli usłyszeć swoją muzykę. Każdy wie, jak łatwo jest przesłać utwór do SoundCloud, a teraz jest on równie prosty i dostępny wszędzie.

To, naszym zdaniem, znów taki cytat marketingowy. Każdy producent czy artysta wie bowiem doskonale, że sama dystrybucja nie załatwia sprawy. Przy ogromnej podaży muzyki kluczowa robi się promocja! A tu SoundCloud nie oferuje nic rewolucyjnego poza klasyczne formy “share and comment”  czyli to co znamy z Facebooka i innych portali społecznościowych

Obecnie katalog muzyczny SoundCloud zawiera ponad 200 milionów utworów z 20 milionów twórców w 190 krajach. To ogromna oferta tylko …

… czy SoundCloud 2019 może być interesujący dla twórców muzyki? 

Po przejrzeniu opinii użytkowników, którzy korzystają i już zarabiają widzimy opłacalność tej dystrybucji. Oto ktoś pisze, że dostaje 0,019/0,010/0,013 USD / stream za odpowiednio: opcja Premium/średnią opcję/bezpłatną z reklamami. Dla porównania ze Spotify dostaje 0,005 ze Spotify i 0,006 z Google Play.  Czy to są rzetelne dane? Tego nie sprawdzimy, bo mógł je wpisać każdy. Dodatkowo nasza strefa geograficzna ma niższe ceny subskrypcji niż w USA. Stawki będą więc nieco niższe.

Dlatego naszą sugestią dla twórcy niech będzie informacja, że warto by przetestować SoundCloud z jednym utworem, a potem dokładnie policzyć i porównać jak to wychodzi. Ale dla DJ’ów, którzy chcą robić remiksy czy publikować swoje sety najlepsze dopiero nadejdzie. Już powstają w USA platformy, dzięki którym będzie można zrobić remiks prawie dowolnego artysty, wyklirować (załatwić zgody) go, wrzucić na Spotify czy Apple i… zarabiać na nim. To samo dotyczy setów. Wcześniej czy później te rewolucyjne opcje pojawią się w Polsce.