To jest ważne dla producentów i kompozytorów (także autorów) tworzących muzykę dance. Jeśli w ciągu miesiąca od udostępnienia utworu w serwisach cyfrowych nie zarejestrujecie go w ZAiKS-ie, to przepadną wam tantiemy!
ZAiKS wprowadził pewne logiczne usprawnienie w obsłudze gromadzonych (zbieranych) przez siebie tantiem.
Jeśli w ciągu miesiąca od udostępnienia utworu w serwisach cyfrowych nie zarejestrujecie go w ZAiKS-ie, to przepadną wam tantiemy! 1 lipca 2016 roku została twórcom udostępniona możliwość rejestracji utworów online. Wprowadzenie tej formy zgłoszeń wynikało z nowego typu umów licencyjnych, jakie ZAiKS zawiera z serwisami takimi jak YouTube, Tidal czy Spotify. Nie są to takie same umowy, jakie obowiązują tradycyjnych nadawców radiowych i telewizyjnych. Różnica (na niekorzyść opieszałych zgłaszających producentów i kompozytorów) polega na tym, że w przypadku serwisów cyfrowych tantiemy nie będą czekać 10 lat, ponieważ tych tantiem ZAiKS nie będzie mógł zainkasować. Wymienione serwisy przesyłają comiesięczne raporty pobranych i odsłuchanych utworów. Jeśli w raporcie znajdują się utwory niezgłoszone, nie można za nie pobrać tantiem. Te pieniądze po prostu przepadają.
Rejestracja elektroniczna ma służyć szybkiemu zgłaszaniu utworów. Zamiast nut, można więc wysłać plik (np. MP3), najlepiej zaraz po zakończeniu pracy nad utworem w studiu. Wielu twórców korzysta z tej formy zgłoszeń, co potwierdza wzrost inkasa z internetu. Ale ciągle w analizowanych przez ZAiKS raportach ponad 20 proc. utworów pozostaje niezgłoszonych.
A więc, jeśli chcecie otrzymywać tantiemy, szybko zgłaszajcie swoje utwory do ZAiKS-u.
To na pewno ważne dla producentów i kompozytorów!