Szeroko rozumiana branża eventowa i napoje alkoholowe to nieodłączny element naszego kraju. Wszak nie od dziś wiadomo, że Polak po “dobrym” trunku dobrze się bawi i zwiększa to jego zadowolenie z imprezy, której możecie być organizatorami i autorami. Ciekawe dane ostatnio opublikował serwis MondayNews.pl dotyczący preferencji alkoholowych. Przy okazji przypominamy dane na temat spożycia alkoholu w Polsce. Przyznacie, że może to być użyteczna informacja w pracy, a przynajmniej ciekawa. Jednak absolutnie odradzamy założenie, że większa ilość alkoholu wpłynie na bardziej udaną imprezę. Na każdej powinniście dać z siebie wszystko!
Ze wspólnego raportu Instytutu Badawczego ABR SESTA i firmy Syno Poland wynikają, jak się wydaje, dość miarodajne dane, które dotyczą co prawda spożywania napojów (także bez alkoholowych) w różnych miejscach, ale wydaje się, że można te dane przełożyć z dużym prawdopodobieństwem na obiekty rozrywkowe, których mamy wiele rodzajów, jak samych imprez. Branża eventowa to nie tylko wesela.
Okazuje się, że aż 91% Polaków pije piwo i to z alkoholem. Jak należy się domyślać nie chodzi tu o całą populację Polaków, ale o tych, którzy w ogóle spożywają jakiekolwiek trunki. Tu wskaźnik wynosi 75%. Bezalkoholowe wybiera tylko 8%, a niskoalkoholowe w ? 9%. Co do detali.
Jakie piwo lubią Polacy?
- Jasne – 40%
- smakowe – 17%
- ciemne – 10%.
- pszeniczne, lager i pils – po 6%.
Nowe zjawisko
Niedawno media doniosły o ciekawym zjawisku. Okazuje się, że 3 mln Polaków codziennie kupuje tzw. małpki, czyli butelki alkoholu o pojemności 100 lub 200 mililitrów. Rocznie sprzedawanych jest aż miliard takich buteleczek! Polacy piją coraz kulturalniej!
W czasach PRL przeciętny nasz rodak wypijał około 5 litrów czystego alkoholu rocznie. Alkohol był na kartki, ale można było go kupić e tzw. melinach. Jak wynika z danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych już w 2017 roku badania pokazały już 11 litrów. Czy zatem jest się czego wstydzić i się niepokoić?
Jak Polska wygląda na Świecie?
Na 191 krajów, ujętych w tym rankingu, Polska zajmuje – nie zgadlibyście – 21 pozycję. Średnie spożycie alkoholu w naszym kraju to 11,5 litrów czystego alkoholu na osobę. Jak to się ma do innych krajów? Uwaga, tu można doznać szoku!
Oto Top 10
- Mołdawia (średnie spożycie 17,3 litrów)
- Białoruś (średnie spożycie 17,2 litrów)
- Litwa (średnie spożycie 16,2litrów)
- Rosja (średnie spożycie 14,5 litrów)
- Czechy (średnie spożycie 14,1 litrów)
- Ukraina (średnie spożycie 13,9 litrów)
- Andora (średnie spożycie 13,8 litrów)
- Rumunia (średnie spożycie 12,9 litrów)
- Serbia (średnie spożycie 12,6 litrów)
- Australia (średnie spożycie 12,6 litrów)
Zaskoczeni? Pewnie tak. Dlaczego tak jest? Ma to związek ze zmianami preferencji Polaków czyli po prostu gustu w tym co nas najbardziej raczy, a małą część niestety upija, bo taki mają cel.
Polacy przerzucili się na piwo, ale też są skłonni więcej zapłacić za produkty wysokiej jakości. Odzwierciedlają to w sensie empirycznym dane rynku reklamowego wg raportu międzynarodowej firmy Hiper-Com Poland i Grupy Mobilnej Qpony-Blix.
Podobno największy wzrost promocji produktów na rynku alkoholi odnotował… Rum ? 30%, dalej Gin ? 22%, Tequila ? 9% i Szampan ? 8%. Natomiast spadł udział w reklamowania cydru ? o 50%, koniaku ? o 29%, wódki, likieru i kremu ? o 10%, whisky ? o 9%, wina ? o,8% i brandy ? 7%. Te spadki – jak mówią fachowcy – wcale jednak nie muszą przekładać się na spadek ich sprzedaży.
Reasumując, Polacy piją dużo, ale bez przesady, preferują coraz lepsze alkohole i najczęściej jest to piwo. A więc, na zdrowie… w granicach rozsądku.