DJ Licencja czyli odtwarzanie publiczne w legalny sposób

Tantiemy
dj raport dj licencja

Odtwarzanie publiczne czyli komercyjne wykorzystywanie muzyki, a jeszcze prościej dla zarobku, wiąże się z odpowiedzialnością prawną osoby fizycznej lub prawnej. Nie tylko warto mieć świadomość tego, ale po prostu trzeba. Warto pomyśleć czym jest odtwarzanie publiczne i dj licencja. Nie dopilnowanie tego naraża na konsekwencje prawne do trzech lat więzienia i karę grzywny. Nie warto więc błądzić.

 

DJ Licencja – sprawa wydaje się oczywista, ale według naszej oceny skala niewiedzy ciągle jest spora w tej branży. Dlaczego tak jest?

Powodów może by przynajmniej kilka. Te najważniejsze to: brak świadomości, że publiczne odtwarzanie muzyki wiąże się z pewnymi obowiązkami prawnymi. Także pewien rodzaj lenistwa polegający na tym, że idzie się na zawodowe skróty czyli odpuszcza się właściwe przygotowanie do tego zawodu. Dla tych, którzy ciągle nie wiedzą – krótki wykład na temat.

Komu należą się opłaty za muzykę odtwarzaną?

… w klubach, restauracjach, dyskotekach..” opracowany przez firmę public relations QL CITY Music & Entertainment PR.

Przed nami okres, w którym tradycyjnie trwa wzmożony ruch w klubach, dyskotekach i restauracjach. Właściciele lokali prześcigają się w ofertach sylwestrowych i karnawałowych, których zadaniem jest pozyskanie jak największej liczby klientów. Warto pamiętać, że muzyka może być tym elementem, który zdecyduje o wyborze lokalu. Odpowiednio dobrany repertuar muzyczny jest kluczem do udanej imprezy i zadowolonych klientów. Jednak należy też pamiętać, że publiczne odtwarzanie muzyki skutkuje koniecznością uiszczania opłat na rzecz jej twórców i właścicieli praw.

 

Statystyki

dj licencja
muzyka

O tym, że muzyka jest ważnym elementem decyzji o wyborze lokalu przekonani są sami właściciele lokalów gastronomicznych. W badaniu przeprowadzonym przez OBOP w 2011 roku 82% z nich potwierdziło, że muzyka zachęca gości do przyjścia. Nie wszyscy jednak pamiętają, że za publiczne odtwarzanie muzyki, tak jak za każdy inny element udanej imprezy: jedzenie, napoje czy wystrój wnętrza, należy zapłacić.

Kwestię opłat za muzykę reguluje Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z art. 17 tej ustawy podmioty publicznie odtwarzające muzykę są zobowiązane do uiszczania należnego wynagrodzenia, tzw. tantiem, na rzecz wszystkich organizacji zbiorowego zarządzania (OZZ). Reprezentują prawa autorów, producentów i artystów wykonawców.

 

Organizacje zbiorowego zarządzania

W Polsce właściciele praw do muzyki reprezentowani są przez cztery oddzielne organizacje zbiorowego zarządzania:

  • Związek Producentów Audio Video (ZPAV)  reprezentuje właścicieli praw pokrewnych, czyli wydawców muzyki
  • Stowarzyszenie Autorów ZAiKS reprezentuje twórców, autorów tekstów i kompozytorów
  • Związek Artystów Wykonawców STOART reprezentuje muzyków wykonawców
  • Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych (SAWP) także reprezentuje muzyków wykonawców

Powoduje to konieczność zawarcia odrębnych umów zezwalających na korzystanie z muzyki z każdą organizacją z osobna. Pewnym uproszczeniem jest możliwość podpisania dwóch umów z przedstawicielami ZPAV. Na mocy zawartego porozumienia pomiędzy ZPAV i SAWP przedstawiciele ZPAV mogą także podpisywać umowy na rzecz Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych (SAWP). Obecnie więc dopełnienie wszystkich formalności, które umożliwią legalne korzystanie z muzyki w przestrzeni publicznej, wymaga kontaktu z trzema organizacjami: ZPAV-em, ZAiKS-em i STOART-em.

Wysokość należnych twórcom, producentom oraz wykonawcom opłat określona jest w tabeli stawek wynagrodzeń z tytułu odtwarzania fonogramów i wideogramów muzycznych, która od 2013 roku jest jedną wspólną tabelą dla ośmiu organizacji. W tym dla organizacji reprezentujących właścicieli praw do muzyki. Tabele dostępne są m.in. na stronie Związku Producentów Audio Video.

Dlaczego muzyka?

To jest całkiem proste. Muzyka – to podstawa każdej imprezy, a zawłaszcza sylwestrowej czy karnawałowej. To ona pozwala zagwarantować gościom udaną zabawę i może być kluczem do sukcesu lokalu.

Warto więc pamiętać, że korzystając z muzyki, korzysta się z efektu pracy całego sztabu ludzi. Chodzi o kompozytora, autora tekstu, po producenta i wydawcę. I za tę pracę należy im się zapłata. Stąd wynika sam proces pobierania pieniędzy (tantiemów) z tytułu publicznego odtwarzania muzyki.

Kiedy publicznie ?

Często otrzymujemy zapytania w naszej redakcji co to jest w ogóle to owo “publiczne odtwarzanie muzyki“. W gruncie rzeczy odpowiedź jest prosta – to każde miejsce publiczne.

Czyli więc na “imieninach u cioci” nie trzeba uzyskiwać pozwoleń, o ile odbywa się to w lokalu prywatnym. Ale jeśli w lokalu gastronomicznym – to już miejsce publiczne. Wtedy trzeba zapłacić za przyjemność zabawy u wspomnianej “cioci”. Tak to działa w skrócie.

Najprościej w DJ Promotion

Smycz DJ PromotionReasumując, didżej , o ile nie jest organizatorem imprezy, a tylko osobą odtwarzająca muzykę, powinien jedynie zadbać o legalność posiadanej muzyki.

Najlepiej i najprościej można to zrobić w DJ Promotion.

DJ Licencja wydawana przez tą organizację uprawnia do skopiowania sobie utworu pobranego w serwisie DigitalDJ.pl. A także zapisania go na dysku twardym lub wypalenia na płycie CD-R. Jak komuś odpowiada, może obecnie odtwarzać ja nawet z komórki. ten sposób wydaje się jednak amatorskim.

Zasadą jest to, że można zrobić tylko jedna kopie takiego utworu. Warto jednak zrobić kopię bezpieczeństwa czyli tzw. back up. Tyle tylko, że taki nośnik należy trzymać w miejscu gdzie się nie odtwarza tej muzyki. Po prostu aby nie być posądzonym o wykorzystywanie drugiej kopii do odtwarzania.

Najprościej ujmując, DJ Licencja to gwarancja posiadania legalnej muzyki potwierdzona specjalną legitymacją. Obecnie są trzy jej rodzaje. Złota – dla członków o stażu minimum 5 lat, zielona – Adept czyli dla tych, którzy zaczynają i niebieska – dla pozostałych czynnie pracujących DJ’ów.

I jeszcze prościej

Po co martwić się kwestiami prawnymi i tracić na nie czas? Niewątpliwie – nie warto. Lepiej skupić się na dobrze wykonanej robocie, bo ta skutkuje, że po prostu więcej zarobicie. O tych metodach na dobry biznes mówi się ostatnio na weekendowych kursach szkoleniowych DJ Promotion.