Sprawa wydaje się oczywista, ale według naszej oceny skala niewiedzy ciągle jest spora w tej branży. Dlaczego tak jest? Powodów może by przynajmniej kilka. To brak świadomości, że publiczne odtwarzanie muzyki wiąże się z pewnymi obowiązkami prawnymi. Także pewien rodzaj lenistwa polegający na tym, że idzie się na zawodowe skróty. Mówiąc krócej – odpuszcza się właściwe przygotowanie do tego zawodu. Dla tych, którzy ciągle nie wiedzą mamy krótki wykład oparty na opracowaniu firmy public relations QL CITY Music & Entertainment PR.
Przed nami okres, w którym tradycyjnie trwa wzmożony ruch w klubach, dyskotekach i restauracjach. Właściciele lokali prześcigają się w ofertach sylwestrowych i karnawałowych, których zadaniem jest pozyskanie jak największej liczby klientów. Ale komu trzeba płacić za publiczne odtwarzanie muzyki ?
Warto pamiętać, że muzyka może być tym elementem, który zdecyduje o wyborze lokalu. Odpowiednio dobrany repertuar muzyczny jest kluczem do udanej imprezy i zadowolonych klientów, jednak należy też pamiętać, że publiczne odtwarzanie muzyki skutkuje koniecznością uiszczania opłat na rzecz jej twórców i właścicieli praw.
O tym, że muzyka to ważny element decyzji o wyborze lokalu przekonani są sami właściciele lokalów gastronomicznych. W badaniu przeprowadzonym przez OBOP w 2011 roku 82% z nich potwierdziło, że muzyka zachęca gości do przyjścia. Nie wszyscy jednak pamiętają, że za publiczne odtwarzanie muzyki, tak jak za każdy inny element udanej imprezy: jedzenie, napoje czy wystrój wnętrza, należy zapłacić.
Ustawa
Kwestię opłat za muzykę reguluje Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z art. 17 tej ustawy podmioty publicznie odtwarzające muzykę są zobowiązane do uiszczania należnego wynagrodzenia, tzw. tantiem. To na rzecz wszystkich organizacji zbiorowego zarządzania (OZZ), reprezentujących prawa autorów, producentów i artystów wykonawców.
Komu trzeba płacić za publiczne odtwarzanie muzyki ?
W Polsce właściciele praw do muzyki reprezentują przez cztery oddzielne organizacje zbiorowego zarządzania:
- Związek Producentów Audio Video (ZPAV) reprezentuje właścicieli praw pokrewnych, czyli wydawców muzyki
- Stowarzyszenie Autorów ZAiKS reprezentuje twórców, autorów tekstów i kompozytorów
- Związek Artystów Wykonawców STOART reprezentuje muzyków wykonawców
- Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych (SAWP) także reprezentuje muzyków wykonawców
Powoduje to konieczność zawarcia odrębnych umów zezwalających na korzystanie z muzyki z każdą organizacją z osobna. Pewnym uproszczeniem jest możliwość podpisania dwóch umów z przedstawicielami ZPAV. Na mocy zawartego porozumienia pomiędzy ZPAV i SAWP przedstawiciele ZPAV mogą także podpisywać umowy na rzecz SAWP. Obecnie dopełnienie wszystkich formalności wymaga kontaktu z trzema organizacjami: ZPAV-em, ZAiKS-em i STOART-em.
Wysokość należnych twórcom, producentom oraz wykonawcom opłat określona jest w tabeli stawek wynagrodzeń. Od 2013 roku jest jedną wspólną tabelą dla ośmiu organizacji, w tym dla organizacji reprezentujących właścicieli praw do muzyki. Tabele dostępne są m.in. na stronie Związku Producentów Audio Video:
Muzyka ? to podstawa każdej imprezy, a zawłaszcza sylwestrowej czy karnawałowej. To ona pozwala zagwarantować gościom udaną zabawę i może być kluczem do sukcesu lokalu. Warto więc pamiętać, że korzystając z muzyki, korzysta się z efektu pracy całego sztabu ludzi. Od kompozytora, autora tekstu, po producenta i wydawcę ? i za tę pracę należy im się zapłata.
Finalnie cała branża czeka na moment kiedy zbieraniem tantiemów zajmie się jedna z organizacji co znacznie ułatwi funkcjonowanie firmom i ludziom korzystającym komercyjnie z muzyki, którzy chcą to robić zgodnie w prawem.
Czy zatem już jest jasne Komu trzeba płacić za publiczne odtwarzanie muzyki ? 🙂👍
Jeśli chcesz się dowiedzieć o DJ Licencji – czytaj tu.