Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017 > przychody ze sprzedaży muzyki rosną

Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017

Muzyka okazuje się dobrym biznesem. Przychody ze sprzedaży muzyki wzrosły w Polsce o 6,0%, na świecie o 8,1% – Związek Producentów Audio Video oraz Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI) podsumowały rok na rynku muzycznym. Oto kilka interesujących danych z rynku muzycznego w Polsce i na Świecie. Oto doroczny raport ZPAV i IFPI 2017

 

 

 

 

To już kolejny dobry rok zarówno na światowym, jak i polskim rynku muzycznym. Przychody krajowej branży wzrosły w 2017 roku o prawie 6%, osiągając poziom 288 mln 810 tys. zł. To dało Polsce 22. miejsce w światowym rankingu, podobnie jak przed rokiem. Łączne przychody światowego przemysłu muzycznego, przy wzroście o 8,1%, wyniosły 17,3 mld USD.

Wzrost rynku był możliwy dzięki stałemu rozwojowi sprzedaży cyfrowej. W Polsce przychody z tego tytułu wzrosły rok do roku o 33,5%, osiągając poziom ponad 93 mln 209 tys. zł i stanowią już 32,3% ogólnej sprzedaży. Na świecie udział sprzedaży cyfrowej w łącznych przychodach wyniósł 54%, przy wzroście 19,1%.

Wyniki te zbilansowały spadki na rynku sprzedaży fizycznej. W kraju przychody z tego tytułu spadły w roku ubiegłym o 3,5%, zaś na świecie odnotowano spadek o 5,4%.  Kolejny rok spektakularny wzrost zaliczyły w Polsce winyle – sprzedaż czarnych płyt wzrosła w kraju o prawie 63%, osiągając poziom ponad 27 mln zł, na świecie – o 22,3%, stanowiąc 3,7% światowego rynku.

 

Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017 – Rynek w Polsce

Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017

 

Zarówno na lokalnym, jak i globalnym rynku główną siłę napędową rosnących przychodów stanowi streaming, będący w światowym zestawieniu po raz pierwszy w historii największym ich źródłem. 176 mln użytkowników płatnych subskrypcji w serwisach strumieniowych przyczyniło się do wzrostu tego segmentu na świecie o 41,1%. Na jeszcze wyższym poziomie, tj. 45,6%, uplasował się wzrost przychodów z tytułu streamingu w Polsce, stanowiąc już 85% sprzedaży cyfrowej.

 

 

 

Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017

 

 

Jak wynika z grafiki obok tradycyjne pobieranie muzyki jest w niszy. W sumie stanowi 15 % całości zakupionej muzy digital. Większość to streaming czy odsłuchiwanie lub oglądanie muzyki. Nie podano, która firma tu jest liderem, ale domyślamy się, że to YouTube czyli Google.

 

 

 

 

 

Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017 – Polskie hity cyfrowe

TOP 50 Digital 2017 –  Polska* 
Poz. Tytuł Wykonawca
1. Shape of You Ed Sheeran
2. Despacito Luis Fonsi
3. Rockabye Clean Bandit
4. This Girl Kungs
5. Perfect Ed Sheeran
6. Chandelier Sia
7. Bezdroża Sylwia Grzeszczak ft. Mateusz Ziółko
8. Symphony Clean Bandit
9. Human Rag’n’Bone Man
10. Closer The Chainsmokers ft. Halsey
11. Attention Charlie Puth
12. New Rules Dua Lipa
13. W płomieniach Mateusz Ziółko
14. Something Just Like This The Chainsmokers & Coldplay
15. Treat You Better Shawn Mendes
16. Starboy The Weeknd
17. Tamta dziewczyna Sylwia Grzeszczak
18. Be Mine Ofenbach
19. Lost on You LP
20. It Ain’t Me Kygo ft. Selena Gomez
21. Sofia Alvaro Soler
22. Believer Imagine Dragons
23. 2u David Guetta
24. Let Me Love You DJ Snake
25. Galway Girl Ed Sheeran
26. Faded Alan Walker
27. Castle on the Hill Ed Sheeran
28. The Greatest Sia ft. Kendrick Lamar
29. I don’t Wanna Live Forever (Fifty Shades Darker) Zayn
30. Kill Em With Kindness Selena Gomez
31. Somebody that I Used to Know Gotye ft. Kimbra
32. Bałkanica Piersi
33. My Way Calvin Harris
34. Królowa łez Agnieszka Chylińska
35. Thunder Imagine Dragons
36. Llama in My Living Room AronChupa ft. Little Sis Nora
37. Bailando Enrique Iglesias
38. Subeme La Radio Enrique Iglesias ft. Descemer Bueno, Zion & Lennox
39. Porady na zdrady (Dreszcze) Ania Dąbrowska
40. Work from Home Fifth Harmony
41. Swalla Jason Derulo
42. OK Robin Schulz
43. This is What You Came for Calvin Harris ft. Rihanna
44. Can’t Stop the Feeling! Justin Timberlake
45. Cheap Thrills Sia
46. We don’t Talk Anymore Charlie Puth
47. Thinking Out Loud Ed Sheeran
48. El Perdon Nicky Jam ft. Enrique Iglesias
49. Alone Alan Walker
50. More than You Know Axwell /\ Ingrosso

 

Dla porównania na Świecie czołówka wygląda tak

TOP 10 Digital 2017 – Świat 
Poz. Tytuł Wykonawca
1. Shape of You Ed Sheeran
2. Despacito Luis Fonsi
3. Something Just Like This The Chainsmokers ft. Coldplay
4. That’s What I Like Bruno Mars
5. Closer The Chainsmokers
6. HUMBLE. Kendrick Lamar
7. Attention Charlie Puth
8. I’m the One DJ Khaled
9. Perfect Ed Sheeran
10. Believer Imagine Dragons

 

Zestawienie TOP Digital Polska powstaje na podstawie danych firm: Universal Music Polska, Sony Music Entertainment Polska, Warner Music Poland oraz Independent Digital.

 

Problem Value Gap istnieje

Pomimo dobrych wyników i optymistycznych nastrojów branża muzyczna zwraca uwagę na problemy i wyzwania, które stoją przed rynkiem i kolejny raz przypomina o problemie „Value Gap”.

Frances Moore, przewodnicząca IFPI, zauważyła: Przemysł muzyczny jest na właściwej drodze rozwoju, ale widać wyraźnie, że wyścig jest jeszcze daleki od wygranej. Moore wyjaśniła: Wytwórnie fonograficzne łączą wysiłki, by wprowadzić przemysł muzyczny na stabilną ścieżkę i kontynuują kampanię na rzecz rozwiązania problemu «Value Gap». Kwestia ta jest istotna nie tylko dla bieżącego rozwoju muzyki na globalnym rynku, ale również dla stworzenia właściwego – uczciwego – środowiska dla rozwoju muzyki w przyszłości.

Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017

Niespójne zastosowania przepisów dotyczących odpowiedzialności w środowisku cyfrowym doprowadziły do tego, że niektóre platformy cyfrowe uważają, że nie ponoszą odpowiedzialności za muzykę, którą udostępniają publicznie. Obecnie serwisy takie jak YouTube, które stały się zaawansowanymi platformami udostępniającymi muzykę na żądanie, wykorzystują te przepisy w celu uniknięcia licencjonowania muzyki, w przeciwieństwie do innych serwisów cyfrowych, twierdząc, że nie są prawnie odpowiedzialne za muzykę, którą rozpowszechniają na swojej stronie.

Konieczne są działania legislacyjne w celu zapewnienia prawidłowego i konsekwentnego stosowania przepisów dotyczących odpowiedzialności w środowisku cyfrowym tak, by platformy nie mogły twierdzić, że nie muszą uzyskiwać licencji na rozpowszechnianie muzyki. Środowisko muzyczne jest w tej kwestii jednomyślne i wzywa decydentów do działania.

Skalę problemu pokazuje wykres zestawiający użytkowników i przychody z serwisów oferujących streaming audio vs. z serwisów oferujących streaming video.

 

 

zobacz dane z I półrocza 2017 w innym artykule.

zobacz stronę światowej organizacji ifpi.