Światowy rynek muzyczny rozwija się! To jest ta bardzo dobra wiadomość. Dlaczego dobra, bo przecież to nie my zarabiamy na tym? Dobra dlatego, że wydać wyraźnie, że branża muzyczna “otrząstnęła” się z kryzysu, który objawiał się po prostu małą ilością ciekawej muzyki.
Jak co roku IFPI czyli organizacja zrzeszająca producentów z całego świata opublikowała statystyki pokazujące stan globalnego rynku fonograficznego i jego trendy. My, do tego zadajemy sobie pytanie: jak się ma muzyka taneczna na świecie, ta klubowa i ta Pop czyli lżejsza. Raport ma 2022, ale dotyczy ostatniego roku, dlatego nazwaliśmy go Muzyka na świecie 2021.
Główną liczbą jest 18%, bo taki jest wzrost przychodów rynku fonograficznego. Głowny wniosek to taki, że czołowym motorem napędowym ponad tego wzrostu jest rosnąca popularność płatnych serwisów streamingowych. Przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2021 roku 25,9 miliarda dolarów.
Przychody z abonamentów w serwisach streamingowych wzrosły o 21,9%. Na koniec 2021 roku z płatnych kont korzystały 523 miliony użytkowników.
Ogółem przychody z serwisów streamingowych (z kont abonamentowych oraz wspieranych reklamami) odnotowały wzrost o 24,3%.
To jest 65% całkowitych światowych przychodów na rynku nagrań muzycznych.
I tu jeszcze ciekawostka, że inne nośniki też odnotowały wzrosty. Wzrost odnotowała także sprzedaż muzyki w innych formatach: nośników fizycznych (+16,1%) i tantiem z odtwarzania muzyki (+4,0%).
Dane z innych regionów świata
Przychody z nagrań muzycznych w 2021 roku wzrosły w każdym regionie świata.
Sprzedaż na rynku azjatyckim wzrosła o 16,1%. Największym rynkiem jest tu Japonia, która odnotowała wzrost o 9,3%. Wyłączając Japonię, region odnotował wzrost przychodów o 24,6%. Azja miała także istotny udział w globalnych przychodach ze sprzedaży nośników fizycznych (49,6%).
Region Australii odnotował wzrost o 4,1%. Australia (+3,4%) pozostała w pierwszej dziesiątce rynków na świecie, a Nowa Zelandia odnotowała wzrost przychodów z transmisji strumieniowych, co zaowocowało wzrostem na całym rynku o 8,2%.
Przychody w Europie,drugim co do wielkości rynku nagraniowym na świecie, wzrosły o 15,4%, co stanowi gwałtowny wzrost w porównaniu ze stopą wzrostu z poprzedniego roku, wynoszącą 3,2%. Wszystkie największe rynki regionu odnotowały dwucyfrowy wzrost procentowy: Wielka Brytania (+13,2%), Niemcy (+12,6%) i Francja (+11,8%).
Ameryka Łacińska odnotowała wzrost o 31,2% ? jeden z najwyższych wskaźników wzrostu na świecie. Streaming stanowił 85,9% rynku, co stanowi jeden z najwyższych odsetek wśród wszystkich regionów.
Bliski Wschód i Afryka Północna ? po raz pierwszy wyodrębnione jako osobny region w ?Global Music Report? ? odnotowały wzrost o 35,0%; to najszybsze tempo wzrostu regionalnego na świecie. Streaming był szczególnie silnym motorem napędowym w regionie, z 95,3% udziału w rynku.
Afryka Subsaharyjska ? również wydzielona po raz pierwszy w raportach IFPI ? odnotowała wzrost przychodów o 9,6% w 2021 r., głównie dzięki streamingowi. Wsparcie reklamowe było szczególnie silne w tym regionie ? przychody z tego formatu wzrosły o 56,4%.
Rynek USA i Kanady wzrósł o 22,0% w 2021 r., przewyższając globalną stopę wzrostu. Sam rynek amerykański wzrósł o 22,6%, a przychody z nagrań muzycznych w Kanadzie wzrosły o 12,6%.
Jak się ma muzyka taneczna?
Na koniec pytanie, które nas bardzo interesuje, bo poniekąd pokazuje rolę medium didżejskiego na obecnych rynku fonograficznym. Mamy wprawdzie wyrywkowe dane, ale o wielkich liczbach, bo dane podane są w miliardach streamów.
Hity top 10
THE WEEKND Save Your Tears 2,15
THE KID LAROI, JUSTIN BIEBER – Stay 2,07
DUA LIPA – LEVITATING 1,88
BTS – Butter 1,76
OLIVIA RODRIGO – Driver’s license 1,73
JUSTIN BIEBER FEAT. DANIEL CAESAR, GIVEON – Peaches 1,72
THE WEEKND – Blinding LIghts 1,618
OLIVIA RODRIGO – Good 4 U 1,61
IL NAS X – MONTERO (Call Me By Your Name) 1,60
ED SHEERAN – BAd Habits 1,57
Wydaje się, że muzyka taneczna ma się bardzo dobrze, bo w tym top 10 mamy zdecydowaną przewagę artystów tanecznego nurtu. Jak widać zdecydowanie na czele, i to zasłużenie, jest The Weeknd.