Grupa ZPR Media to jedna z najlepiej prosperujących w zakresie rynku muzycznego. Do niej należą stacje telewizyjne, radiowe (np. Radio Eska) i różne serwisy internetowe. Polsat kupił stacje telewizyjne ZPR Media. Czy to coś zmieni na rynku muzycznym? Czy któryś z muzycznych kanałów zniknie?
Polsat wydał 103 mln zł na stacje telewizyjne grupy ZPR Media . W poniedziałek grupa Polsat poinformowała też, że Telewizja Polsat kupiła od Grupy ZPR 100 proc. akcji spółki Eska TV (nadawcy Eska TV, Eska TV Extra i Eska Rock TV), 100 proc. udziałów spółki Lemon Records (nadawcy Polo TV i Vox Music TV) oraz 34 proc. udziałów spółki TV Spektrum (nadawcy Fokus TV i Nowa TV).
W przypadku TV Spektrum ma jeszcze opcję dokupienia 15 proc. udziałów. Łączna wartość transakcji wynosi ok. 103 mln zł. Polsat podał, że sfinansował ją ze środków własnych. Nie musiał uzyskać zgody UOKiK-u, ponieważ stacja Grupy ZPR Media mają stosunkowo niewielkie udziały rynkowe.
W pierwszych trzech kwartałach br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,25 mld zł wpływów ze sprzedaży (wobec 7,19 mln zł rok wcześniej) i 788 mln zł zysku netto (po wzroście o 108,8 w skali roku).
Czy taki ciekawy zakup rynkowy zmieni coś na rynku muzycznym? Na rynku muzyki pop/rock zapewne nie. Ciekawa będzie sytuacja na rynku disco polo. Do tej pory Polsat był właścicielem kanału Disco Polo Music , zaś grupa ZPR (Lemon Records) kontrolowała Polo TV. Konkurencja nie zawsze była uczciwa, co było wyraźnie widać przy okazji letnich eventów, kiedy to celowo były one organizowane w tym samym dniu. Teraz sytuacja powinna się zmienić, bo będzie ten sam właściciel. Ale czy zatem zniknie jeden z tych kanałów telewizyjnych? Pewnie jeszcze za wcześnie na takie decyzje, ale jest to całkiem prawdopodobne, że któraś ze stacji zniknie, co stworzy rodzaj monopolu telewizyjnego w gatunku disco polo.
Podobna sytuacja może być w przypadku Eska TV i Vox Music TV. Obie stacje już od pewnego czasu konkurowały ze sobą, a to w nowej sytuacji wyglądałoby dziwnie. Pożyjemy zobaczymy.