Całkiem niedawno pisaliśmy, że producenci szeroko rozumianej muzyki tanecznej mocno przyśpieszyli , bo do 140 BPM. Tymczasem granica już się przesuwa i być może dojdziemy do tempa rock’n’rolla.
Chodzi o szeroko rozumianą muzykę taneczną, a więc nie tylko tą klubową czy nawet techniczną. Dziś podkręca się nawet Eurodance. Oto kilka przykładów, do których przedstawienia użyliśmy coverów bardzo znanych – jak np. “Bella ciao” lub mniej znanych przebojów. To np. utwór Karl8 & Andrea Monta “Wonder”.
Nasz top prędkości czyli Rave, Dance, Hardstyle, Hands up
- “Mambo Italiano” 160 BPM
Evergreen z dekady ’50 XX wieku pobija wszystkie inne premiery! Trio z Włoch Marnage i wokalistka Veronica Bravo “pojechali” w mega tempie, bliskim prawie rock’rolla. Muszę jednak pochwalić ten utwór, bo słychać tu pomysł, mimo, ze osobiście nie przepadam za brzmieniem a la niemiecki hands up.
2. “Wonder” 155 BPM
Pewnie mało osób kojarzy ten utwór, ale jest klasyką jednym z popularniejszych kawałków włoskiego rave dance. Stworzyli go w 1995 roku DJ Cerla & Moratto, a dziś odświeżyli inni Włosi. To już bardzo popularni w internecie Karl8 & Andrea Monta i pochodząca z Brazylii wokalistka CERES. Możecie ją kojarzyć np. z utworu Tribbs’a “LET’S GET FKD UP“.
3.“Love is everywhere” (Flash160 rave cut) 155 BPM
Caught in the Act to brytyjski boyz-band, popularny w latach 90-tych, ale dziś chyba trochę zapomniany. Tymczasem pojawił się oficjalny remiks nieznanego nam producenta Flash160, który nawet deklaruje tempo (160) , ale tym razem … “odrobinkę” odpuścił.
4. Pedro” 151 BPM
“Pedro”, z repertuaru Włoszki Rafaelli Carra (1980), niektórzy zaliczają do klasyki. Rok temu podobała się u nas wersja NRD1. Dziś mamy do czynienia z czymś – co trudno przetrawić muzycznie – bo połamano tu pewne tradycyjne schematy muzyczne.
Na przykład oryginalny wokal, na co producenci z Niemiec – Jaxomy i Agatino Romero – musieli dostać zgodę artysty/wydawcy. To się nazywa odwaga!
4. “Bella ciao” 148 BPM
Ten utwór znają i pewnie nucili wszyscy. Pojawiło się ogromnie dużo wersji. Niech każdy sam oceni czy ta podkręcona ma to “coś”. Okazuje się, że w Turcji także nie opierają się modzie podkręcania tempa. Stamtąd właśnie pochodzą Alperen Ocak i Nickobella.
5. “Medicine” 143 BPM
Na rynku niemieckim od bardzo dawna obowiązuje na scenie klubowej podkręcone tempo. Wszak to tam rozkwitła muzyka “Techno”, a znacznie później jej skomercjalizowana opcja czyli “Hands Up”. Jej reprezentantem, już na zawsze, jest Rocco.
Producent bardzo ciekawie nawiązał w swoim euro-dance’owym “Medicine” do klasyka Alice Deejay. Kto wie, może to spodoba się u nas ?
6. “Lie 2 You (Would I)” 140 BPM
Kolejna znana melodia i do dziś popularna. To cover przeboju Charles & Eddie (1992). FAULHABER – producent znany z hitu “Where the lighs are low”, a Janieck to wokalista wielkiego (do dziś hitu) “Reality“.
7. “Crush” 143 BPM
To ciągle bardzo lubiany przebój Jennifer Paige. Czy jednak takie “podkręcanie” na 140+ znajdzie swoich odbiorców? Pewnie na TikToku, tak, ale nie na parkiecie.
8. “Seek Love (On the Beach)” 138 BPM
Na tym tle nowy singiel brazylijskiego gwiazdora wypada “blado”. Utwór Aloka i jego znajomych liczy sobie tylko ….138 BPM. Usłyszycie tu sampla z On the Beach” Chrisa Rea. Jest też linia wokalu z “Seek Bromance” Tima Berga.
I tak dalej, i tak dalej …
można by jeszcze podawać przykłady licznych coverów, jak Karl8 czy Marnage, i nie tylko. Muzyka jest przecież dla ludzi, ale każdy ma prawo wyboru. Nie potępiam więc w/w producentów, a raczej prorokuję, że ta moda szybko minie.
⚡⚡⚡ Uwaga! ⚡⚡⚡
Rekomendujemy absolutny zakaz tańca, zwłaszcza >150 BPM, bo może to skończyć się zaburzeniami krążenia i utratą świadomości. Prowadzenie auta – także nie wskazane !
p.s. nawet ABBA się nie oparła