Czy wiecie jak wygląda kaseta magnetofonowa? Młodsi odbiorcy muzyki zapewne nie. To takie nieduże pudełko z taśmą analogową w środku. To był kluczowy nośnik muzyki w latach 70-80. Okazuje się, że kaseta magnetofonowa teraz powraca. Przynajmniej na rynku brytyjskim. Pokazują to statystyki za 2018 rok. Sprzedaż kaset jest najwyższa od ponad dekady! Co to za bajka?!
Okazuje się, że to wcale nie bajka, a “najprawdziwsza prawda”. Jak pokazują opublikowane przez Official Charts Company dane sprzedaż kaset na rynku brytyjskim jest najwyższa od ponad dekady! Od razu narzuca się pytanie: Po co komuś przeżytek sprzed lat gdy żyjemy w czasach gdy wystarczy kliknąć (dotknąć) by odsłuchać muzykę?
Trochę historii
Najpierw pojawiły się taśmy magnetofonowe na szpulach. Było to w latach 30-tych XX wieku. Było to wielkie odkrycie służące do rejestracji audio, nie tylko muzyki. Od razu zastosowało je radio do rejestracji swoich programów.
W ślad za tym ruszyła produkcja magnetofonów szpulowych, które w latach 70-tych XX wieku były niezbędnem elementem każdej prywatki czy zabawy tanecznej.
Gdy jeszcze pod koniec lat 60-tych, ale głównie na początku dekady 70-tych, pojawiły się pierwsze dyskoteki, zainteresowali się nimi uwcześni prezenterzy. Wśród nich był Bogdan Fabiański, który jak nam zdradził, pierwsze dyskoteki organizował w latach 68/69 w klubie “Alfa”, w Warszawie.
W 1963 roku firma Phillips wymyśliła kasetę magnetofonową. Było to coś ekscytującego na owe czasy, bo z taśmą szpulową był kłopot. Potrafiła się zagiąć i co gorsza wyskoczyć z ręki przy jej nawijaniu. Miało to Pewnie swój efekt w postaci gorszej jakości muzyki.
Ale ten wynalazek podchwycili w latach 80-tych polscy prezenterzy i DJ’e. Ktoś wpadł na pomysł regulacji prędkości taśmy, a więc i tempa nagrania. Tak, już wtedy.
Wystarczyło wywiercić dziurkę w obudowie magnetofonu “Kasprzak”, by śrubokrętem, a potem już zainstalowanym potencjometrem zmieniać … BPM nagrania!
Potem kaseta magnetofonowa przegrała walkę z płytą winylową i kompaktową.
Stare nośniki wracają w XXI wieku …
Co zatem stało się, że w Wlk. Brytanii powrócił nośnik retro czyli kaseta magnetofonowa? Pewnie zadziałał sentyment połączony z chęcią zrobienia biznesu. I to nie tylko na wyspach brytyjskich. W Rzymie na popularnej alei mistrzów mody, przy Placu Hiszpańskim już od jakiegoś czasu istnieje sklep gdzie można kupić .. taką kasetę magnetononową, bagatela za kilkanaście euro.
Odpowiedź zatem jest prosta. Ma to być kolejny gadżet dla fanów muzyki, podobnie jak płyta winylowa. Słowo “gadżet” nie zawsze kojarzy się dobrze, ale w tym przypadku należy je postrzegać w pozytywnym sensie. W dobie cyfrowej muzyki część słuchaczy ceni sobie na przykład okładkę płyty i informacje na niej podane.
Zobaczmy się się dzieje obecnie na brytyjskim rynku.
Firma badająca tamtejszy rynek muzyczny – BPI – wykazała ostatnio, że sprzedaż tego formatu wzrosła o 125,3% rok do roku, osiągając 50 000 sprzedaży w 2018 r. W porównaniu do prawie 30 000 sprzedanych w 2017 r., Zgodnie z danymi oficjalnej firmy Charts.
Ciekawy jest fakt, że większość kaset jest dostępna za pośrednictwem oficjalnych sklepów internetowych, na koncertach, w często w kolekcjonerskich limitowanych seriach. W ubiegłym roku odnotowano największą liczbę kaset zakupionych w Wielkiej Brytanii od 2004 roku.
Którzy artyści pomagają w powrocie kasety? Na przykład takie gwiazdy jak Kylie Minogue i The Prodigy, a nawet gwiazda dance lat 80-tych Rick Astley. Z obecnie popularnych jest to formacja 5 Seconds of Summer.
The Official Top 40 Cassette Chart 2018
POS | TITLE | ARTIST | PEAK |
1 | A BRIEF INQUIRY INTO ONLINE RELATIONSHIPS | THE 1975 | 1 |
2 | GOLDEN | KYLIE MINOGUE | 1 |
3 | NO TOURISTS | PRODIGY | 1 |
4 | GUARDIANS OF THE GALAXY – AWESOME MIX 2 | ORIGINAL SOUNDTRACK | 2* |
5 | SWEETENER | ARIANA GRANDE | 1 |
6 | DELTA | MUMFORD & SONS | 2 |
7 | NOW THAT’S WHAT I CALL MUSIC | VARIOUS ARTISTS | 2* |
8 | GUARDIANS OF THE GALAXY – AWESOME MIX 1 | ORIGINAL SOUNDTRACK | 2* |
9 | WILDNESS | SNOW PATROL | 2 |
10 | ODYSSEY | TAKE THAT | 1 |
11 | AMERICA | 30 SECONDS TO MARS | 4 |
12 | TRENCH | TWENTY ONE PILOTS | 2 |
13 | RESISTANCE IS FUTILE | MANIC STREET PREACHERS | 2 |
14 | BOHEMIAN RHAPSODY – OST | QUEEN | 3 |
15 | BEAUTIFUL LIFE | RICK ASTLEY | 6 |
16 | ST. JUDE RE:WIRED | COURTEENERS | 5 |
17 | YOUNGBLOOD | 5 SECONDS OF SUMMER | 3 |
18 | TRANQUILITY BASE HOTEL + CASINO | ARCTIC MONKEYS | 1 |
19 | COOL LIKE YOU | BLOSSOMS | 4 |
20 | MY MIND MAKES NOISES | PALE WAVES | 8 |
21 | COLLAPSE | APHEX TWIN | 11 |
22 | BUILD A TOWER | SLOW READERS CLUB | 18 |
23 | NATURAL REBEL | RICHARD ASHCROFT | 4 |
24 | PALO SANTO | YEARS & YEARS | 3 |
25 | LIVING IN EXTRAORDINARY TIMES | JAMES | 6 |
26 | BACK IN BLACK | AC/DC | 27 |
27 | THE 5.98 EP – GARAGE DAYS RE-REVISITED | METALLICA | 42 |
28 | BE MORE KIND | FRANK TURNER | 3 |
29 | THE STARS THE OCEANS & THE MOON | ECHO & THE BUNNYMEN | 11 |
30 | SIMULATION THEORY | MUSE | 1 |
31 | VI | YOU ME AT SIX | 6 |
32 | THE NOW NOW | GORILLAZ | 5 |
33 | THE LAST KING OF POP | PAUL HEATON | 10 |
34 | RITUALS | DEAF HAVANA | 8 |
35 | YOU ARE SOMEONE ELSE | FICKLE FRIENDS | 9 |
36 | ENTER THE WU-TANG (36 CHAMBERS) | WU-TANG CLAN | 83 |
37 | TECHNOLOGY | DON BROCO | 5 |
38 | WORLD BEYOND | ERASURE | 47 |
39 | STAYING AT TAMARA’S | GEORGE EZRA | 1 |
40 | BLACK HONEY | BLACK HONEY | 33 |
(c) The Official Charts Company