Oto mamy kolejny przykład, że przyszłość muzyki to streaming. Firma Sony Music opublikowała właśnie swoje biznesowe wyniki za pierwsze trzy kwartały 2017. Wynika z nich, że streaming idzie ciągle w górę. Czy taka sytuacja wpłynie na rynek dj’ski? Czy DJ’s przerzucą się na streaming? Streaming idzie ciągle w górę – o tym i co z tego wynika przeczytacie niżej.
Firma Sony Music wygenerowało 303,65 mld jenów (2,7 mld $) całkowitego przychodu z nagrań muzycznych w okresie od 9 miesięcy od stycznia do końca września 2017. Daje to o 8,2% więcej w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 roku, kiedy firma wygenerowała 280,65 mld jenów (2,5 mld $). Streaming wyniósł 129,23 mld jenów (1,1 mld dol.) w tym właśnie okresie dziewięciu miesięcy co daje 43% udziału w całkowitym przychodzie. Liczba ta wzrosła o 37,2% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 94,18 mld (840 mln USD) ze streamingu przez firmę Sony w ciągu dziewięciu miesięcy 2016 roku.
Szacunki ekspertów określają, że trzy główne firmy czyli Sony, Warner i Universal powinny wygenerować 5 miliardów dolarów w sprzedaży w całym tym roku kalendarzowym. Produkty fizyczne czyli np. płyty CD generowały 87,62 mld jenów (783 mln dolarów) w Sony Music w pierwszych dziewięciu miesiącach 2017 r. co oznacza spadek o 5% w stosunku do 92,26 mld jena (824 mld dolarów) w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Nagrane nagrań muzycznych przyniosły w pierwszym kwartale 2017 r. 39,62 mld jenów (354 mln USD), co oznacza spadek o 22,1% w stosunku do 50,89 mld (455 mln USD) formatu generowanego w tym samym okresie 2016 r.
Z widocznego obok wykresu wynika, że najniższy udział w rynku ma muzyka pobierana (download – kolor zielony), a największy streaming. Z wykresu wynika, że dominacja płyt CD i winylowych (Physical – kolor żółty) skończyła się w 2016 roku.
Na pewno sprzedaż typu download czyli pobierania plików w dużym stopniu generowana jest przez didżejów, którzy ciągle jednak preferują posiadanie pliku muzycznego na swoim dysku.
Powodem tego jest kilka spraw.
- Gdy ktoś zapomni uregulować abonament, który musi być płatny w przypadku komercyjnego odtwarzania muzyki czyli zarabianiu na niej. Dostęp będzie zamknięty.
- Jakość infrastruktury czyli drogi przesyłu nie gwarantują w 100% ciągłości przesyłu, a nikt tego nie wie lepiej jak DJ, że nie ma nic gorszego jak nagła przerwa w trakcie granego setu.
- W serwisach streamingowych nie znajdziecie danych zaiks, co właściwie dyskryminuje je do djskiego użytku.
Streaming jest i prawdopodobnie będzie ciekawym zasobem muzyki w aspekcie amatorskim czyli dla zwykłego odbiorcy. Póki co serwisy typu download jak choćby w Polsce www.digitaldj.pl oferują pobieranie, a w awaryjnej sytuacji (np. zerwanie łącza, transmisji) możliwość ponownego pobrania pliku lub paczki w terminie kilku dni.