Muzyka okazuje się dobrym biznesem. Przychody ze sprzedaży muzyki wzrosły w Polsce o 6,0%, na świecie o 8,1% ? Związek Producentów Audio Video oraz Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI) podsumowały rok na rynku muzycznym. Oto kilka interesujących danych z rynku muzycznego w Polsce i na Świecie. Oto doroczny raport ZPAV i IFPI 2017
To już kolejny dobry rok zarówno na światowym, jak i polskim rynku muzycznym. Przychody krajowej branży wzrosły w 2017 roku o prawie 6%, osiągając poziom 288 mln 810 tys. zł. To dało Polsce 22. miejsce w światowym rankingu, podobnie jak przed rokiem. Łączne przychody światowego przemysłu muzycznego, przy wzroście o 8,1%, wyniosły 17,3 mld USD.
Wzrost rynku był możliwy dzięki stałemu rozwojowi sprzedaży cyfrowej. W Polsce przychody z tego tytułu wzrosły rok do roku o 33,5%, osiągając poziom ponad 93 mln 209 tys. zł i stanowią już 32,3% ogólnej sprzedaży. Na świecie udział sprzedaży cyfrowej w łącznych przychodach wyniósł 54%, przy wzroście 19,1%.
Wyniki te zbilansowały spadki na rynku sprzedaży fizycznej. W kraju przychody z tego tytułu spadły w roku ubiegłym o 3,5%, zaś na świecie odnotowano spadek o 5,4%. Kolejny rok spektakularny wzrost zaliczyły w Polsce winyle ? sprzedaż czarnych płyt wzrosła w kraju o prawie 63%, osiągając poziom ponad 27 mln zł, na świecie ? o 22,3%, stanowiąc 3,7% światowego rynku.
Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017 – Rynek w Polsce
Zarówno na lokalnym, jak i globalnym rynku główną siłę napędową rosnących przychodów stanowi streaming, będący w światowym zestawieniu po raz pierwszy w historii największym ich źródłem. 176 mln użytkowników płatnych subskrypcji w serwisach strumieniowych przyczyniło się do wzrostu tego segmentu na świecie o 41,1%. Na jeszcze wyższym poziomie, tj. 45,6%, uplasował się wzrost przychodów z tytułu streamingu w Polsce, stanowiąc już 85% sprzedaży cyfrowej.
Jak wynika z grafiki obok tradycyjne pobieranie muzyki jest w niszy. W sumie stanowi 15 % całości zakupionej muzy digital. Większość to streaming czy odsłuchiwanie lub oglądanie muzyki. Nie podano, która firma tu jest liderem, ale domyślamy się, że to YouTube czyli Google.
Doroczny raport ZPAV i IFPI 2017 – Polskie hity cyfrowe
Poz. | Tytuł | Wykonawca |
1. | Shape of You | Ed Sheeran |
2. | Despacito | Luis Fonsi |
3. | Rockabye | Clean Bandit |
4. | This Girl | Kungs |
5. | Perfect | Ed Sheeran |
6. | Chandelier | Sia |
7. | Bezdroża | Sylwia Grzeszczak ft. Mateusz Ziółko |
8. | Symphony | Clean Bandit |
9. | Human | Rag’n’Bone Man |
10. | Closer | The Chainsmokers ft. Halsey |
11. | Attention | Charlie Puth |
12. | New Rules | Dua Lipa |
13. | W płomieniach | Mateusz Ziółko |
14. | Something Just Like This | The Chainsmokers & Coldplay |
15. | Treat You Better | Shawn Mendes |
16. | Starboy | The Weeknd |
17. | Tamta dziewczyna | Sylwia Grzeszczak |
18. | Be Mine | Ofenbach |
19. | Lost on You | LP |
20. | It Ain’t Me | Kygo ft. Selena Gomez |
21. | Sofia | Alvaro Soler |
22. | Believer | Imagine Dragons |
23. | 2u | David Guetta |
24. | Let Me Love You | DJ Snake |
25. | Galway Girl | Ed Sheeran |
26. | Faded | Alan Walker |
27. | Castle on the Hill | Ed Sheeran |
28. | The Greatest | Sia ft. Kendrick Lamar |
29. | I don?t Wanna Live Forever (Fifty Shades Darker) | Zayn |
30. | Kill Em With Kindness | Selena Gomez |
31. | Somebody that I Used to Know | Gotye ft. Kimbra |
32. | Bałkanica | Piersi |
33. | My Way | Calvin Harris |
34. | Królowa łez | Agnieszka Chylińska |
35. | Thunder | Imagine Dragons |
36. | Llama in My Living Room | AronChupa ft. Little Sis Nora |
37. | Bailando | Enrique Iglesias |
38. | Subeme La Radio | Enrique Iglesias ft. Descemer Bueno, Zion & Lennox |
39. | Porady na zdrady (Dreszcze) | Ania Dąbrowska |
40. | Work from Home | Fifth Harmony |
41. | Swalla | Jason Derulo |
42. | OK | Robin Schulz |
43. | This is What You Came for | Calvin Harris ft. Rihanna |
44. | Can’t Stop the Feeling! | Justin Timberlake |
45. | Cheap Thrills | Sia |
46. | We don’t Talk Anymore | Charlie Puth |
47. | Thinking Out Loud | Ed Sheeran |
48. | El Perdon | Nicky Jam ft. Enrique Iglesias |
49. | Alone | Alan Walker |
50. | More than You Know | Axwell /\ Ingrosso |
Dla porównania na Świecie czołówka wygląda tak
Poz. | Tytuł | Wykonawca |
1. | Shape of You | Ed Sheeran |
2. | Despacito | Luis Fonsi |
3. | Something Just Like This | The Chainsmokers ft. Coldplay |
4. | That?s What I Like | Bruno Mars |
5. | Closer | The Chainsmokers |
6. | HUMBLE. | Kendrick Lamar |
7. | Attention | Charlie Puth |
8. | I?m the One | DJ Khaled |
9. | Perfect | Ed Sheeran |
10. | Believer | Imagine Dragons |
Zestawienie TOP Digital Polska powstaje na podstawie danych firm: Universal Music Polska, Sony Music Entertainment Polska, Warner Music Poland oraz Independent Digital.
Problem Value Gap istnieje
Pomimo dobrych wyników i optymistycznych nastrojów branża muzyczna zwraca uwagę na problemy i wyzwania, które stoją przed rynkiem i kolejny raz przypomina o problemie ?Value Gap?.
Frances Moore, przewodnicząca IFPI, zauważyła: Przemysł muzyczny jest na właściwej drodze rozwoju, ale widać wyraźnie, że wyścig jest jeszcze daleki od wygranej. Moore wyjaśniła: Wytwórnie fonograficzne łączą wysiłki, by wprowadzić przemysł muzyczny na stabilną ścieżkę i kontynuują kampanię na rzecz rozwiązania problemu ?Value Gap?. Kwestia ta jest istotna nie tylko dla bieżącego rozwoju muzyki na globalnym rynku, ale również dla stworzenia właściwego ? uczciwego ? środowiska dla rozwoju muzyki w przyszłości.
Niespójne zastosowania przepisów dotyczących odpowiedzialności w środowisku cyfrowym doprowadziły do tego, że niektóre platformy cyfrowe uważają, że nie ponoszą odpowiedzialności za muzykę, którą udostępniają publicznie. Obecnie serwisy takie jak YouTube, które stały się zaawansowanymi platformami udostępniającymi muzykę na żądanie, wykorzystują te przepisy w celu uniknięcia licencjonowania muzyki, w przeciwieństwie do innych serwisów cyfrowych, twierdząc, że nie są prawnie odpowiedzialne za muzykę, którą rozpowszechniają na swojej stronie.
Konieczne są działania legislacyjne w celu zapewnienia prawidłowego i konsekwentnego stosowania przepisów dotyczących odpowiedzialności w środowisku cyfrowym tak, by platformy nie mogły twierdzić, że nie muszą uzyskiwać licencji na rozpowszechnianie muzyki. Środowisko muzyczne jest w tej kwestii jednomyślne i wzywa decydentów do działania.
Skalę problemu pokazuje wykres zestawiający użytkowników i przychody z serwisów oferujących streaming audio vs. z serwisów oferujących streaming video.
zobacz dane z I półrocza 2017 w innym artykule.
zobacz stronę światowej organizacji ifpi.