radio charts 2019

Radio towarzyszy nam od lat i okazuje się być niezastąpione w pewnych momentach naszego życia. Okazuje się, że nastąpiła zmiana preferencji Polaków jeśli chodzi o słuchanie dźwięku z eteru. Przy okazji publikujemy Radio Charts 2019 – wyniki dorocznych badań n/t popularności stacji radiowych w naszym kraju. RMF FM pozostaje liderem w 2019 roku, ale są pewne przetasowania.

Portal Wirtualne Media regularnie śledzi rynek radiowy (i nie tylko ten). Publikuje nie tylko ranking słuchalności stacji radiowych (tzw. radio charts), ale czasem także inne zachowania Polaków. Z najnowszej analizy Radio Track Kantar Polska wynikają ciekawe dane kto i gdzie słucha najchętniej, nie tylko, muzyki.

Średni dobowy zasięg radia w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 72,2% (21,77 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 0,2% osób. Najciekawszy wydaje się fakt, że Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu wynosi 41,6% , a dalej dom (37,5%), praca (15,2%) oraz pozostałe miejsca -7,5%.

Ciągle najczęściej słuchamy tradycyjnym kanałem czyli przez radio FM. Tu wskaźnik wynosi 68,8%. Dalej jest internet (6%) i dekodery telewizji i platform satelitarnych 2,4%. W ciągu doby najczęściej słuchamy radia od godzin porannych do późnego popołudnia.

Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60 proc. wszystkich słuchaczy radia.

Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. roku życia

– komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Wiater, rzecznik prasowy KBR.

 

Radio Charts 2019 – najpopularniejsze stacje radiowe 2019

Na rynku radiowym – jeśli chodzi o słuchalność –  rewolucji nie ma, ale obserwujemy pewne zmiany. Nas głównie interesuje muzyka czyli stacje o profilu muzycznym. Badań dokonano w szerokim przedziale wiekowym 15-75 lat. Należy wiec założyć, że w przypadku radia o formacie muzyki pop odsetek młodszych słuchaczy jest znacznie większy.

radio charts 2019

Udział stacji RMF FM w tym „radiowym torcie” w minionym roku wyniósł 27,8%, co stanowi wzrost o 2%. Na drugim miejscu pozostaje Radio ZET z udziałem 12,2%. Dalej jest Radio Eska 7,8%. Czołówka więc pozostaje bez zmian.

Dalej z interesujących nas stacji o wspomnianym profilu pojawia się RMF Maxxx (format pop/dance), która może zaliczyć miniony rok do udanych. Przybyło 0,4% i jest obecnie 3,9%. O tyle spadło kolejnej w rankingu – Vox FM, który skupił się na muzyce Disco Polo. Obecnie ma udział 3,5%.

O 0,1% spadło Radiu Plus, które gra muzykę 70/90. Ma obecnie 2,2%.  Dalej Radio Wawa, które przeorientowało się na muzykę Disco Polo. Delikatnie wyszło mu to na dobre. Teraz ma 1,7%, a było 1,6%.

 

Zobacz podsumowanie Radio Charts 2018